Nikolai İvanoviç Yezhov'un "ÖLÜM KOTALARI" ile gelen dramı.
Aralık 1937'de Sovyetler Birliğinde coşkuyla OGPU/NKVD’nin (İç İşleri Halk Komiserliğinin ) 20.yıl kuruluşu kutlanmaktadır.
Büyük tirajlı tüm gazeteler Çeka’nın kurucusu Dzerzhinsky ve Yezhov'un resimlerini manşetten yer verirler.
Onların onuruna şiirler yazılır, şarkılar bestelenir. Kuruluş yıldönümü kortejinde resimleri en öndedir. Bu törenler büyük bir sevinç ve coşku içerisinde bir bayram kutlaması gibidir.
Kutlamalar 20 Aralık günu Bolşoy Tiyatrosunda özel bir törenle son bulur. Kutlamaların kahramanı YEZHOV en önde Başkanlık Divanında Molotov, Voroşilov ,Kaganoviç ve Kruşçev ile birlikte oturmaktadır.
A. Mikoyan onun üstün erdemlerini uzun uzun anlatır, “boyun eğmez Bolşevik", yetenekli "Stalinist öğrenci" ve "Sovyet halkının sevgilisi" diye onu coşkulu bir şekilde kitleye tanıtır. Konuşmacının bu içten coşkulu büyük onur veren sözleri salondan büyük karşılık bulur. Salon adeta yıkılır.
Bunun öncesinde 18 temmuz 1937’de Yezhov’a: Anavatana ve insanlara yaptığı" büyük hizmetler nedeniyle Lenin Nişanı takdim edilmiştir.
Aynı 1937 yazında Kuzey Kafkasya'daki Sulimov şehrinin ismi YEZHOVA olarak değiştirilmiştir.
Bu kadar şatafatlı geçen 2 yılın ardından , törenden ise 1 yıl sonra 9 Aralık 1938’de Yezhov Halk İçişleri Komiserliği görevinden alınır. Artık yeni görevi Su Ulaştırma Halk Komiserliğidir.
10 Nisan 1939'da tutuklanır.15 ay önceki "Halk kahramanı ", adına şarķılar şiirler yazılan gizli polis şefi SSCB'nin NKVD'sinin birliklerinde ve organlarında, yabancılar için casusluk, istihbarat, parti liderlerine karşı terörist eylemler ,devlete ve Sovyet iktidarına karşı bir komploya öncülük etmekle suçlanır. Kendisinin de daha önce çok aşina olduğu gibi suçlarını itiraf edip 4 Şubat 1940'ta yaşamı idam mangasının kurşunları ile sona erer.
Stalin çizgisinden yürüdüğünü ifade eden politik grupların ve siyasi partilerin 1930’lardan itibaren başlayan büyük tasfiye sürecini savunma tezleri genellikle şöyle bir temele oturur.
“Sovyet devleti komünist görünümlü büyük bir karşı devrimci saldırı altındaydı. Bu karşı devrimci dalga Stalin’in önderliğinde tasfiye edildi.Tasfiye edilenler ve baskı altına alınanlar bu muameleyi sonuna kadar hak etmişlerdi.”
Bu aslında son derece trajikomik bir tezdir.
Çünkü aşağıda sunacağım YEZHOV’un sorgusundan anlaşılacağı gibi Stalin bile döneminde bu tezin arkasında durmaya cesaret etmemiş,sadece “HABERİM YOKTU” demiştir.
Stalin’in haberinin olmadığı Yezhov’un cinayet şebekeleri ise 2 yıl boyunca tüm Sovyet ülkesini kasıp kovurmuştur...
Yezhov 10 Nisan 1939’da tutuklanır. Öncesindeki ifadeleri önemlidir. Ancak 4 ağustos 1939 tarihli sorgusunda söyledikleri ibret vericidir.
Yezhov dönemindeki “KOTALAR” üzerinden yürütülen katliamı kabullenmekte, ülke içerisindeki binlerce devrimci komünist ve sıradan emekçinin infazından bahsetmektedir.
Sorgucusunun tabiri ile “HÜKÜMETİ KANDIRMAK “ yani Stalin’in aldatmak suretiyle bu işleri yapmıştır.
Yani bir tarafta “beni kandırıp, bu katliamı yaptılar” diyen Stalin vardır. Diğer tarafta “Sen kandırılmadın. Karşı devrimcilere hak ettiği cezayı verdin!” diyen takipçileri vardır.
SSCB İÇIŞLERI HALK KOMISERLIĞI
OPERASYONEL emir
30 Temmuz 1937 tarih ve 00447 sayılı
ESKI KULAKLARI, SUÇLULARI VE DIĞER SOVYET KARŞITI UNSURLARI BASTIRMA OPERASYONU ÜZERINE
30 Temmuz 1937.
Moskova.
Anti-Sovyet oluşumların davalarına ilişkin soruşturmanın materyalleri, daha önce bastırılmış, baskılardan kaçan, kamplardan, sürgünlerden ve işçi yerleşimlerinden kaçan önemli sayıda eski kulakın köylere yerleştiğini ortaya koymaktadır. Sovyet karşıtı silahlı ayaklanmaların eski aktif katılımcıları olan birçok eski bastırılmış kilise adamı ve mezhepçi eski yerlerine yerleşti. Sovyet karşıtı siyasi partilerin (Sosyalist-Devrimciler, Gruzmekler, Taşnaklar, Müssavatistler, İttihatçılar vb.) önemli kadrolarının yanı sıra haydut ayaklanmalarına eski aktif katılanların kadroları, Beyazlar, cezalandırıcılar, geri dönenler vb. kırsal kesimde neredeyse hiç dokunulmadan kaldı.
Yukarıda belirtilen unsurlardan bazıları, kırsal kesimden şehirlere ayrılmış, sanayi işletmelerine, ulaşıma ve inşaata girmiştir.
Buna ek olarak, kırsal kesimde ve şehirde, sığır hırsızları, tekrar eden hırsızlar, soyguncular ve cezalarını çeken, hapishanelerden kaçan ve baskıdan saklanan hala önemli suçlu kadroları var - Bu suçlu topluluklarla mücadelenin yetersizliği, onlar için bir cezasızlık ortamı yaratmış ve bu da suç faaliyetlerini kolaylaştırmıştır.
Tespit edildiği gibi, bütün bu anti-Sovyet unsurlar, hem kollektif çiftliklerde hem de Sovyet çiftliklerinde, ulaşımda ve sanayinin bazı dallarında her türlü anti-Sovyet ve sabotaj suçunun başlıca kışkırtıcılarıdır.
Devlet güvenlik organları, bütün bu anti-Sovyet unsurlar çetesini en acımasız biçimde yenilgiye uğratmak, çalışan Sovyet halkını onların karşı-devrimci entrikalarından korumak ve nihayet Sovyet devletinin temellerine karşı alçakça yıkıcı çalışmalarına kesin olarak son vermek göreviyle karşı karşıyadır.
Buna uygun olarak, 5 Ağustos 1937'den itibaren tüm cumhuriyetlerde ve bölgelerde eski kulakları, aktif anti-Sovyet unsurları ve suçluları bastırmak için bir operasyon başlatılmasını emrediyorum.
Özbek, Türkmen, Tacik ve Kırgız SSR'lerinde operasyon bu yılın 10 Ağustos'unda, Uzak Doğu ve Krasnoyarsk Toprakları ile Doğu Sibirya Bölgesi'nde bu yılın 15 Ağustos'unda başlayacak.
İşlemleri düzenlerken ve yürütürken, aşağıdaki kurallar rehberlik edecektir.
İçerik
1I. BASKIYA MARUZ KALACAK BIRLIKLER.
2I. BASTIRILANLARIN CEZALANDIRILMASI İLE İLGİLİ TEDBIRLER VE BASKIYA MARUZ KALANLARIN SAYISI HAKKINDA.
3III. İŞLEM PROSEDÜRÜ.
4IV. SORUŞTURMA USULÜ.
5V. TROYKA'NIN ÖRGÜTLENMESİ VE ÇALIŞMALARI
5.1Azerbaycan SSC
5.2Ermenistan SSC
5.3Beyaz Rusya SSC
5.4Gürcistan SSR
5.5Kırgızistan SSC
5.6Tacikistan SSR
5.7Türkmenistan SSC
5.8Özbekistan SSC
5.9Başkurt Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.10Buryat-Moğolistan Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.11Dağıstan Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.12Karelya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.13Kabardey-Balkar Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.14Kırım Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.15Komi Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.16Kalmık Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.17Mari Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.18Mordovya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.19Volga Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti Almanları
5.20Kuzey Osetya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.21Tatar Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.22Udmurt Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.23Çeçen-İnguş Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.24Çuvaş Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.25Azak-Karadeniz Toprakları
5.26Uzak Doğu. kenar
5.27Zapadno-Sibirsk. kenar
5.28Krasnoyarsk Krayı
5.29Ordzhonikidze Bölgesi
5.30Doğu Sibirya Bölgesi
5.31Voronej Bölgesi
5.32Gorki Bölgesi
5.33Batı Bölgesi
5.34İvanovo Bölgesi
5.35Kalinin Bölgesi
5.36Kursk Bölgesi
5.37Kuibyshev Bölgesi
5.38Kirov Bölgesi
5.39Leningrad Bölgesi
5.40Moskova Bölgesi
5.41Omsk Bölgesi
5.42Orenburg Bölgesi
5.43Saratov Bölgesi
5.44Stalingrad Bölgesi
5.45Sverdlovsk Bölgesi
5.46Kuzey Bölgesi
5.47Çelyabinsk Bölgesi
5.48Yaroslavl Bölgesi
5.49SSCB
5.49.1Kharkiv bölgesi
5.49.2Kiev Oblastı
5.49.3Vinnytsia bölgesi
5.49.4Donetsk Oblastı
5.49.5Odesa bölgesi
5.49.6Dnipropetrovsk bölgesi
5.49.7Chernihiv bölgesi
5.50Moldova Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
5.51KAZAK SSR
5.51.1Severo-Kazakça. bölge.
5.51.2Güney Kazakistan. bölge.
5.51.3Batı-Kazakistan. bölge.
5.51.4Kostanay bölgesi
5.51.5Vostoçno-Kazakça. bölge.
5.51.6Aktöbe bölgesi
5.51.7Karaganda bölgesi
5.51.8Alma-Ata bölgesi
6VI. CEZALARIN INFAZINA İLİŞKİN PROSEDÜR.
7VII. FAALİYETLERİN YÖNETİMİ VE RAPORLAMA.
8* * *
I. BASKIYA MARUZ KALACAK GRUPLAR
1. Cezalarını çektikten sonra geri dönen ve aktif Sovyet karşıtı yıkıcı faaliyetlerde bulunmaya devam eden eski kulaklar.
2. Kamplardan veya işçi yerleşimlerinden kaçan eski kulakların yanı sıra dekulakizasyondan kaçan ve Sovyet karşıtı faaliyetlerde bulunan kulaklar.
3. İsyancı, faşist, terörist ve haydut oluşumlarının üyesi olan, cezalarını çeken, baskıdan saklanan veya hapishane yerlerinden kaçan ve Sovyet karşıtı suç faaliyetlerine devam eden eski kulaklar ve sosyal açıdan tehlikeli unsurlar.
4. Sovyet karşıtı partilerin üyeleri (Sosyalist-Devrimciler, Gruzmekler, Müssavatistler, İttihatçılar ve Taşnaklar), eski Beyazlar, jandarmalar, memurlar, cezalandırıcılar, haydutlar, haydut suç ortakları, kaçakçılar, baskılardan kaçan, hapishanelerden kaçan ve aktif Sovyet karşıtı faaliyetlerde bulunmaya devam eden göçmenler.
5. Kazak-Beyaz Muhafız isyancı örgütlerinin en düşmanca ve aktif üyeleri, faşist, terörist ve casusluk-sabotaj, şu anda araştırmacı ve doğrulanmış istihbarat materyalleri tarafından tasfiye edilen karşı-devrimci oluşumlar.
Halen gözaltında bulunan ve soruşturmaları tamamlanan ancak davaları henüz adli makamlarca değerlendirilmemiş olan bu kategorideki unsurlar da misillemeye tabidir.
6. Şu anda hapishanelerde, kamplarda, işçi yerleşimlerinde ve kolonilerde tutulan ve orada aktif anti-Sovyet yıkıcı çalışmalar yürütmeye devam eden eski kulaklar, cezalandırıcılar, haydutlar, Beyazlar, mezhepçi aktivistler, kilise adamları ve diğerleri arasındaki en aktif anti-Sovyet unsurlar.
7. Suçlular (haydutlar, soyguncular, mükerrer hırsızlar, profesyonel kaçakçılar, mükerrer dolandırıcılar, sığır hırsızları) suç faaliyetinde bulunan ve suç ortamıyla ilişkili.
Halen gözaltında bulunan ve davaları soruşturulan ancak davaları henüz adli makamlarca değerlendirilmemiş olan bu kategorideki unsurlar da misillemeye tabidir.
8. Kamplarda ve işçi yerleşim yerlerinde bulunan ve buralarda suç faaliyetlerinde bulunan suç unsurları.
9. Şu anda kırsal kesimde (kollektif çiftlikler, devlet çiftlikleri, tarım işletmeleri) ve şehirlerde (sanayi ve ticari işletmeler, ulaşım, Sovyet kurumları ve inşaat) bulunan yukarıda belirtilen tüm gruplar baskıya tabidir.
II. BASTIRILANLARIN CEZALANDIRILMASI İLE İLGİLİ TEDBIRLER VE BASKIYA MARUZ KALANLARIN SAYISI HAKKINDA.
1. Tüm bastırılmış kulaklar, suçlular ve diğer anti-Sovyet unsurlar iki kategoriye ayrılır:
(a) İlk kategori, yukarıda listelenen en düşmanca unsurların tümünü içerir. Derhal tutuklanacaklar ve dosyaları Troykalar tarafından değerlendirildikten sonra kurşuna dizilecekler.
(b) İkinci kategori, daha az aktif olan ancak yine de düşmanca olan diğer tüm unsurları içerir. Tutuklanmaya ve 8 ila 10 yıl arasında bir süre boyunca kamplarda hapsedilmeye maruz kalacaklar ve içlerinde en kötü niyetli ve sosyal açıdan tehlikeli olanlar, Troyka tarafından belirlenen hapishanelerde aynı süre boyunca hapsedilecektir.
2. Sunulan muhasebe verilerine göre, cumhuriyetçi NKVD'nin Halk Komiserleri ve NKVD'nin bölgesel bölümlerinin başkanları, baskıya maruz kalacak aşağıdaki sayıda kişiyi onaylar:
Birinci kategori |
İkinci Kategori |
TOPLAM |
---|---|---|
1. Azerbaycan SSC |
||
1500 |
3750 |
5250 |
2. Ermenistan SSC |
||
500 |
1000 |
1500 |
3. Beyaz Rusya SSC |
||
2000 |
10000 |
12000 |
4. Gürcistan SSR |
||
2000 |
3000 |
5000 |
5. Kırgızistan SSC |
||
250 |
500 |
750 |
6. Tacikistan SSR |
||
500 |
1300 |
1800 |
7. Türkmenistan SSC |
||
500 |
1500 |
2000 |
8. Özbekistan SSC |
||
750 |
4000 |
4750 |
9. Başkurt Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
500 |
1500 |
2000 |
10. Buryat-Moğolistan Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
350 |
1500 |
1850 |
11. Dağıstan ÖSSC |
||
500 |
2500 |
3000 |
12. Karelya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
300 |
700 |
1000 |
13. Kabardey-Balkar ÖSSC |
||
300 |
700 |
1000 |
14. Kırım ÖSSC |
||
300 |
1200 |
1500 |
15. Komi ÖSSC |
||
100 |
300 |
400 |
16. Kalmuk ÖSSC |
||
100 |
300 |
400 |
17. Mari Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
300 |
1500 |
1800 |
18. Mordovya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
300 |
1500 |
1800 |
19. Volga Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti Almanları |
||
200 |
700 |
900 |
20. Kuzey Osetya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
200 |
500 |
700 |
21. Tatar Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
500 |
1500 |
2000 |
22. Udmurt Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
200 |
500 |
700 |
23. Çeçen-İnguş Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
500 |
1500 |
2000 |
24. Çuvaş ÖSSC |
||
300 |
1500 |
1800 |
25. Azak-Karadeniz bölgesi |
||
5000 |
8000 |
13000 |
26. Uzak Doğu Bölgesi |
||
2000 |
4000 |
6000 |
27. Batı Sibirya Bölgesi |
||
5000 |
12000 |
17000 |
28. Krasnoyarsk Krayı |
||
750 |
2500 |
3250 |
29. Ordzhonikidze bölgesi |
||
1000 |
4000 |
5000 |
30. Vostochno-Sibirskiy krayı |
||
1000 |
4000 |
5000 |
31. Voronej bölgesi |
||
1000 |
3500 |
4500 |
32. Gorki bölgesi |
||
1000 |
3500 |
4500 |
33. Batı Bölgesi |
||
1000 |
5000 |
6000 |
34. İvanovo bölgesi |
||
750 |
2000 |
2750 |
35. Kalinin bölgesi |
||
1000 |
3000 |
4000 |
36. Kursk bölgesi |
||
1000 |
3000 |
4000 |
37. Kuibyshev bölgesi |
||
1000 |
4000 |
5000 |
38. Kirov bölgesi |
||
500 |
1500 |
2000 |
39. Leningrad bölgesi |
||
4000 |
10000 |
14000 |
40. Moskova bölgesi |
||
5000 |
30000 |
35000 |
41. Omsk bölgesi |
||
1000 |
2500 |
3500 |
42. Orenburg bölgesi |
||
1500 |
3000 |
4500 |
43. Saratov bölgesi |
||
1000 |
2000 |
3000 |
44. Stalingrad bölgesi |
||
1000 |
3000 |
4000 |
45. Sverdlovsk bölgesi |
||
4000 |
6000 |
10000 |
46. Kuzey Bölgesi |
||
750 |
2000 |
2750 |
47. Çelyabinsk bölgesi |
||
1500 |
4500 |
6000 |
48. Yaroslavl bölgesi |
||
750 |
1250 |
2000 |
UKRAYNA SSR |
||
1. Kharkiv bölgesi |
||
1500 |
4000 |
5500 |
2. Kiev bölgesi |
||
2000 |
3500 |
5500 |
3. Vinnytsia bölgesi |
||
1000 |
3000 |
4000 |
4. Donetsk bölgesi |
||
1000 |
3000 |
4000 |
5. Odesa bölgesi |
||
1000 |
3500 |
4500 |
6. Dnipropetrovsk bölgesi |
||
1000 |
2000 |
3000 |
7. Çernihiv bölgesi |
||
300 |
1300 |
1600 |
8. Moldova Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti |
||
200 |
500 |
700 |
KAZAK SSR |
||
1. Severo-Kazakça. bölge |
||
650 |
300 |
950 |
2. Güney Kazakistan bölgesi |
||
350 |
600 |
950 |
3. Zapadno-Kazakça. bölge |
||
100 |
200 |
300 |
4. Kostanay bölgesi |
||
150 |
450 |
600 |
5. Doğu Kazakistan. bölge |
||
300 |
1050 |
1350 |
6. Aktöbe bölgesi |
||
350 |
1000 |
1350 |
7. Karaganda bölgesi |
||
400 |
600 |
1000 |
8. Alma-Ata bölgesi |
||
200 |
800 |
1000 |
NKVD kampları |
||
10000 |
— |
10000 |
3. Onaylanan rakamlar gösterge niteliğindedir. Bununla birlikte, cumhuriyetçi NKVD'nin Halk Komiserleri ve NKVD'nin bölgesel ve bölgesel bölümlerinin başkanları, bunları kendi başlarına aşma hakkına sahip değildir. Rakamlarda yetkisiz artışlara izin verilmez.
Durumun onaylanan rakamlarda bir artış gerektirdiği durumlarda, Cumhuriyetçi NKVD Halk Komiserleri ve NKVD'nin bölgesel ve bölgesel bölümlerinin başkanları bana uygun gerekçeli dilekçeler sunmakla yükümlüdür.
Rakamların azaltılmasının yanı sıra, birinci kategoride baskı için planlanan kişilerin ikinci kategoriye aktarılmasına ve bunun tersi de geçerlidir.
4. Kural olarak, birinci ve ikinci kategorilerde mahkum olanların aileleri bastırılmaz.
İstisnalar şunlardır:
a) Üyeleri aktif anti-Sovyet eylemlerde bulunabilecek aileler. Böyle bir ailenin üyeleri, troykanın özel bir kararıyla, kamplara veya işçi yerleşimlerine yerleştirilmeye tabidir.
(b) Sınır bölgesinde yaşayan birinci kategoride yer alan kişilerin aileleri, sınır bölgesi dışında, cumhuriyetler, bölgeler ve bölgeler içinde yeniden yerleşime tabi tutulacaktır.
(c) Moskova, Leningrad, Kiev, Tiflis, Bakü, Rostov-na-Donu, Taganrog ve Soçi, Gagra ve Sohum bölgelerinde yaşayan birinci kategorideki baskı altındaki kişilerin aileleri, sınır bölgeleri hariç olmak üzere, bu yerlerden kendi seçtikleri diğer bölgelere tahliye edilecektir.
5. Birinci ve ikinci kategoride baskı gören kişilerin tüm aileleri kayıt altına alınmalı ve sistematik olarak izlenmelidir.
III. İŞLEM PROSEDÜRÜ.
1. Harekât 5 Ağustos 1937'de başlayacak ve dört ay içinde tamamlanacak.
Türkmen, Tacik, Özbek ve Kırgız SSR'lerinde, operasyon bu yılın 10 Ağustos'unda ve Doğu Sibirya bölgesi, Krasnoyarsk ve Uzak Doğu bölgelerinde - bu yılın 15 Ağustos'unda başlayacak.
2. Her şeyden önce, birinci kategoriye atanan birlikler baskıya maruz kalır.
İkinci kategorideki birlikler bir sonraki duyuruya kadar misillemeye tabi değildir.
Cumhuriyetçi NKVD Halk Komiseri, NKVD'nin bir bölüm başkanı veya bölgesel bir bölümünün, birinci kategorideki birliklerin operasyonunu tamamladıktan sonra, ikinci kategoriye atanan birliklerin operasyonuna devam etmenin mümkün olduğunu düşünmesi durumunda, bu operasyona fiilen devam etmeden önce, yaptırımımı talep etmek ve ancak aldıktan sonra operasyona başlamakla yükümlüdür.
Tutuklulardan çeşitli sürelerle kamplarda veya hapishanelerde hapis cezasına çarptırılacak olanlarla ilgili olarak, cezalar verilirken, kaç kişinin mahkum edildiğini ve hangi hapis veya kamp süreleri için mahkum edildiğini bana bildirin. Bu bilgileri aldıktan sonra, prosedür ve hükümlülerin hangi kamplara gönderileceği konusunda talimat vereceğim.
3. Duruma ve yerel koşullara uygun olarak, cumhuriyet toprakları, bölge ve bölge operasyonel sektörlere bölünecektir.
Her sektörde operasyonu organize etmek ve yürütmek için, kendisine verilen ciddi operasyonel görevlerle başarılı bir şekilde başa çıkabilen cumhuriyetin NKVD'sinin sorumlu bir çalışanı, NKVD'nin bir bölge veya bölge Müdürlüğü başkanlığında bir operasyonel grup oluşturulur.
Bazı durumlarda, en deneyimli ve yetenekli ilçe ve şehir ofisleri başkanları operasyonel grupların başkanları olarak atanabilir.
4. Operatif gruplara gerekli sayıda ajan verilmeli ve ulaşım ve iletişim araçları sağlanmalıdır.
Operasyonel durumun gereklerine uygun olarak, gruplara askeri veya polis birimleri bağlanmalıdır.
5. Operasyonel grupların başkanları, baskıya maruz kalanların kayıt altına alınması ve tanımlanması, soruşturmanın yönetimi, iddianamelerin onaylanması ve troykaların cezalarının infazı ile görevlendirilecektir.
Görev gücünün başkanı, kendi sektöründeki operasyonu organize etmekten ve yürütmekten sorumludur.
6. Bastırılan her kişi için ayrıntılı kimlik verileri ve uzlaşmacı materyaller toplanır. İkincisi temelinde, operasyonel grup başkanı tarafından imzalanan ve Halk İçişleri Komiseri'ne, bölüm başkanına veya NKVD'nin bölgesel departmanına değerlendirilmek ve onaylanmak üzere 2 nüsha halinde gönderilen tutuklama listeleri derlenir.
Halkın İçişleri Komiseri, NKVD'nin bir bölüm başkanı veya bölgesel bir bölümü listeyi inceler ve listede yer alan kişilerin tutuklanmasına izin verir.
7. Onaylanan listeye dayanarak, operasyonel grup başkanı tutuklama yapacaktır. Her tutuklama bir emirle resmileştirilir. Tutuklama anında kapsamlı bir arama yapılır. Silahlara, mühimmata, askeri teçhizata, patlayıcılara, zehirli ve zehirli maddelere, karşı devrimci yayınlara, madeni para, külçe ve eşyalardaki değerli metallere, dövizlere, çoğaltma cihazlarına ve yazışmalara el konulmalıdır.
Ele geçirilen her şey arama raporuna kaydedilir.
8. Tutuklular, Halk İçişleri Komiserleri, NKVD'nin daire başkanları veya bölgesel bölümlerinin talimatlarına göre yoğunlaşmıştır. Gözaltı merkezleri, tutukluların konaklaması için uygun binalara sahip olmalıdır.
9. Tutuklananlar sıkı bir şekilde korunuyor. Tüm önlemler, kaçışlara veya herhangi bir aşırılığa karşı garanti sağlamak için düzenlenmiştir.
IV. SORUŞTURMA USULÜ.
1. Tutuklanan her kişi veya tutuklanan kişi grubu hakkında bir soruşturma dosyası açılır. Soruşturma hızlandırılmış ve basitleştirilmiş bir şekilde yürütülmektedir.
Soruşturma sırasında, tutuklanan kişinin tüm cezai bağlantıları ortaya çıkarılmalıdır.
2. Soruşturmanın sonunda, dava değerlendirilmek üzere troykaya gönderilir.
Tutuklama kararı, arama tutanağı, arama sırasında ele geçirilen materyaller, kişisel belgeler, tutuklanan kişinin anketi, istihbarat kayıtları, sorgu tutanağı ve kısa bir iddianame davaya eklenecektir.
V. TROYKALARIN ÖRGÜTLENMESI VE ÇALIŞMALARI[DEĞIŞTIR
1. Cumhuriyetçi, bölgesel ve bölgesel troykaların aşağıdaki kişisel kompozisyonunu onaylıyorum:
Azerbaycan SSC
Başkan: Sumbatov,
Üyeler: Teymurkuliev, Jangir Akhund Zadeh.
Ermenistan SSC
Başkan: Mugdusi
Üyeler Mikvelyan, Ternakalov
Beyaz Rusya SSC
Başkan: Berman
Üyeler Seliverstov, Potapenko
Gürcistan SSR
Başkan: Rapava
Üyeler Talakhadze, Tsereteli
Kırgızistan SSC
Başkan: Chetvertakov
Üyeler Dzhienbaev, Gutsuev
Tacikistan SSR
Başkan: Tarasyuk
Üyeler Ashurov, Baykov
Türkmenistan SSC
Başkan: Nodev
Üyeler: Anna Mukhamedov, Tashli Anna Muradov
Özbekistan SSC
Başkan: Zagvozdin
İkramov, Baltabaev
Başkurt ÖSSC
Başkan: Buck
Üyeler Isanchurin, Tsypnyatov
Buryat-Moğolistan ÖSSC
Başkan: Babkiewicz
Üyeler Dorjiev, Gross
Dağıstan ÖSSC
Başkan: Lomonosov
Üyeler Samursky, Shiperov
Karelya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
Başkan: Tenison
Üyeler Mihayloviç, Nikolski
Kabardey-Balkar ÖSSC
Başkan: Antonov
Üyeler Kalmıkov, Khagurov
Kırım ÖSSC
Başkan: Pavlov
Troupchu üyeleri, Monako
Komi ÖSSC
Başkan: Kovalev
Üyeler Semichev, Litin
Kalmık Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
Oturum Başkanı: Özerkin
Üyeler Honkhoshev, Kilganov
Mari ÖSSC
Başkan: Karacharov
Üyeler Vrublewski, Bystryakov
Mordovya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti[
Başkan: Weisager
Üyeler Mihaylov, Polyakov
Volga Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti Almanları
Başkan: Dahlinger
Üyeler Luft, Anisimov
Kuzey Osetya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
Başkan: Ivanov
Üyeler Togoev, Kokov
Tatar ÖSSC
Başkan: Alimasov
Üyeler Lepa, Mukhamedzyanov
Udmurt Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
Başkan: Shlenov
Üyeler Baryshnikov, Shevelkov
Çeçen-İnguş Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
Oturum Başkanı: Dementiev
Üyeler Egorov, Vakhaev
Çuvaş Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti
Başkan: Rozanov
Üyeler Petrov, Elifanov
Azak-Karadeniz Krayı
Başkan: Kağan
Üyeler Evdokimov, Ivanov
Uzak Doğu Bölgesi
Başkan: Lyushkov
Üyeler Ptukha, Fedin
Batı Sibirya. Krai
Başkan: Mironov
Eiche, Barkov üyeleri
Krasnoyarsk Krayı
Başkan: Leoniuk
Üyeler Gorchaev, Rabinovich
Ordzhonikidze bölgesi
Başkan: Bulakh
Üyeler Sergeev, Rozit
Doğu Sibirya Oblast
Başkan: Lupekin
Üyeler: Yusup Khasimov, Gryaznov
Voronej Oblastı[
Başkan: Corkin
Üyeler Anfimov, Yarygin
Gorki Oblastı
Başkan: Lavrushin
üyeler Ogurtsov, Ustyuzhaninov
Batı Bölgesi
Başkan: Karutsky
Üyeler Bilinsky, Korotchenko
İvanovo Oblastı[
Başkan: Radzivilovsky
Üyeler Nosov, Karasik
Kalinin Oblastı
Başkan: Dombrovsky
Köle Üyeleri, Boblar
Kursk Oblastı
Başkan: Simanovsky
Üyeler Piskarev, Nikitin
Kuibyshev Oblastı
Başkan: Popashenko
Üyeler Nelke, Klyuev
Kirov Oblastı[
Başkan: Gazov
Üyeler Mukhin, Naumov
Leningrad Oblastı[
Başkan: Zakovsky
Üyeler Smorodin, Pozern
Moskova Bölgesi[
Başkan: Redens
Üyeler: Maslov, Volkov
Omsk Oblastı
Başkan: Gorbach
Üyeler Bulatov, Evstigneev
Orenburg Oblastı[
Başkan: Uspensky
Üyeler Narbut, Mitrofanov
Saratov Oblastı[
Başkan: Stromin
Üyeler Andreev, Kalachev
Stalingrad Oblastı
Başkan: Raev
Üyeler Semenov, Rumyantsev
Sverdlovsk Oblastı
Başkan: Dmitriev
Üyeler Abalyaev, Grachev
Kuzey Bölgesİ
Başkan: Buck
Üyeler Korzhin, Ryabov
Çelyabinsk Oblastı[
Başkan: Chistov
Üyeler Ryndin, Malyshev
Yaroslavl Oblastı[
Başkan: Ershov
Üyeler: Polumordvinov, Yurchuk
UKRAYNA S.S.S.R.
Kharkiv bölgesi[
Başkan: Shumsky
Üyeler Gikalo, Leonov
Kiev bölgesi
Başkan: Sharov
Üyeler Kudryavtsev, Ginzburg
Vinnytsia bölgesi[
Başkan: Grishin
Üyeler Cherniavsky, Yaroshevsky
Donetsk bölgesi
Başkan: Sokolinsky
Üyeler Pramnek, Rudenko
Odesa bölgesi
Başkan: Fedorov
Yevtuşenko üyeleri,
Dnipropetrovsk bölgesi[
Başkan: Kryvets
Üyeler: Margolin, Zwick
Chernihiv bölgesi
Başkan: Kornev
Üyeler Markitan, Sklyarsky
Moldova ÖSSC
Başkan: Rogal
Üyeler Todres, Kolodii
KAZAK SSC
Kuzey-Kazak bölges
Başkan: Panov
Üyeler Stepanov, Segizbayev
Güney Kazakistan bölgesi
Başkan: Pintel
Doss üyeleri, Sluchak
Batı-Kazak bölgesi
Yönetim Kurulu Başkanı: Romeiko
Üyeler Satarbekov, Spirov
Kostanay bölgesi[
Başkan: Pavlov
Üyeler Kuznetsov, Baydakov
Doğu Kazak bölgesi
Başkan: Chirkov
Üyeler Sverdlov, Yusupov
Aktöbe bölgesi
Başkan: Demidov
Üyeler Musin, Stetsura
Karaganda bölgesi[
Başkan: Adamowicz
Üyeler Dukhovich, Pinhasik
Almatı bölgesi[
Başkan: Shabanbekov
Üyeler Sadvakasov, Kuzhanov
2. Troyka toplantılarında (troyka üyesi olmadığı) bir cumhuriyetçi, bölgesel veya bölgesel savcı bulunabilir.
3. Troyka, çalışmalarını ya ilgili NKVD, NKVD veya NKVD'nin bölgesel bölümlerinin bulunduğu yerde bulunarak ya da operasyonel sektörlerin bulunduğu yerlere giderek yürütür.
4. Troyka, tutuklanan her bir kişi veya bir grup tutuklu kişi için ve ayrıca tahliye edilecek her aile için kendilerine sunulan materyalleri ayrı ayrı değerlendirecektir.
Materyallerin niteliğine ve tutuklanan kişinin sosyal tehlike derecesine bağlı olarak, Troyka, ikinci kategoride baskı yapılması planlanan kişileri birinci kategoriye, birinci kategoride baskı yapılması planlanan kişileri ise ikinci kategoriye sevk edebilir.
5. Troyka, her bir hükümlü hakkında verdikleri cezaları kaydedecekleri oturumlarının tutanaklarını tutacaktır.
Troyka toplantısının tutanakları, cezaların infazı için operasyonel grup başkanına gönderilir. Her hükümlünün kayıtlarından alıntılar soruşturma dosyalarına eklenir.
VI. CEZALARIN INFAZINA İLİŞKİN PROSEDÜR.
1. Cezalar, troykaların başkanlarının, yani Birlik Cumhuriyet NKVD Halk Komiserlerinin, NKVD'nin daire başkanlarının veya bölgesel departmanlarının talimat verdiği kişiler tarafından yerine getirilecektir.
Troykanın toplantı tutanaklarında, cezanın infaz edilmesinin gerekçesi her hükümlü için verilen cezanın ayrı ayrı belirtildiği, troyka başkanı tarafından imzalanmış ve cezayı uygulayan kişiye verilen özel bir emir ile onaylı bir alıntıdır.
2. Birinci kategorideki cezalar, Halk İçişleri Komiserleri, NKVD'nin daire başkanları ve bölge departmanları tarafından emredilen yerlerde ve usule uygun olarak, infaz zamanı ve yerinin zorunlu olarak tam gizliliği ile yerine getirilecektir.
Cezanın infazına ilişkin belgeler ayrı bir zarf içinde her hükümlünün soruşturma dosyasına eklenir.
3. 2. kategoride hüküm giymiş kişiler, SSCB NKVD'nin GULAG'ı tarafından bildirilen emirlere dayanarak kamplara gönderilecektir.
VII. FAALİYETLERİN YÖNETİMİ VE RAPORLAMA.
1. Operasyonların genel yönünü, Devlet Güvenlik Ana Müdürlüğü Şefi Yoldaş Frinovsky'ye emanet ediyorum.
Operasyonların yönetimi ile ilgili çalışmaları yürütmek, altında özel bir grup oluşturmak.
2. Troyka'nın cezaların infazına ilişkin protokolleri, Form No. 8'e uygun olarak kayıt kartlarının eklenmesiyle NKVD GUGB'nin 1. Dairesi başkanına derhal gönderilecektir.
1. kategorideki hükümlüler için protokol ve kayıt kartları ile aynı zamanda soruşturma davaları da gönderilecektir.
3. Operasyonun ilerleyişini ve sonuçlarını her ayın 1., 5., 10., 15., 20. ve 25. günlerinde telgraf ve ayrıntılı posta ile beş günlük raporlarla rapor etmek.
4. Operasyon sırasında yeni keşfedilen tüm karşı-devrimci oluşumlar, aşırılıkların meydana gelmesi, kordonun ötesine kaçışlar, haydut ve soygun gruplarının oluşumu ve diğer acil durumlar derhal telgrafla bildirilmelidir.
SONUÇ
Operasyonu organize ederken ve yürütürken, aşağıdakileri önlemek için kapsamlı önlemler alın: bastırılanların yasadışı bir pozisyona geçişi; ikamet yerlerinden ve özellikle sınırın ötesine kaçmak; haydut ve soygun gruplarının oluşumu, herhangi bir aşırılığın ortaya çıkması.
Herhangi bir aktif karşı-devrimci eylemde bulunma girişimlerini zamanında tespit edin ve derhal bastırın.
SSCB
HALK İÇIŞLERI KOMISERI
DEVLET GÜVENLIK GENEL KOMISERI
DOĞRU: M. FRINOVSKY
Sanık Nikolai İvanoviç Yezhov'un 4 Ağustos 1939 tarihli Sorgu Tutanağı
N.I., Yezhov (1895 doğumlu)
Tutuklama tarihi : 4 Ağustos 1939
Parti üyeliği : 1917'den itibaren CPSU(b) üyesi.
Tutuklanmasından önce : SSCB Su Taşımacılığı Halk Komiseri.
Soru :SSCB'nin NKVD'si tarafından 1937-1938'de eski Kulakları bastırmaya yönelik yürütülen kitlesel operasyonlar bu soruşturmanın kapsamı içerisinde biliniyor. Sovyet karşıtı bir komplonun çıkarları için SSCB'ye komşu çeşitli ülkelerden din adamlarını, suçluları ve sığınmacıları kullandınız.
Bunu doğruluyor musunuz?
Cevap: Evet, bu tamamen doğrudur.
<...> 1
Soru :Provokatif kitlesel operasyon sırasında komplocu hedeflerinize ulaştınız mı?
Cevap :Kitlesel operasyonun ilk sonuçları biz komplocular için başında öngörülemezdi. Sovyet rejiminin cezalandırıcı politikalarına karşı tepki yarattığı gibi, bu operasyonlar halk arasında özellikle kırsal kesimde büyük bir siyasi muhalefetin doğmasına neden oldu.
Tutuklanmanın yaygınlaşmasına ve büyümesine neden olan olguların başında kolektif çiftçilerin bizzat kendilerinin NKVD ve NKVD'nin bölgesel şubelerine gelip “ şu veya bu kişi kaçak kulak, Beyaz Muhafız, tüccar vb.” gibi ihbarları gelir.
Özellikle işçi sınıfının yaşadığı şehirlerde hırsızlık, bıçaklama ve holiganlık oranlarında keskin bir düşüş yaşandı.
.Tüm Birlik Komünist Partisi (Bolşevikler) Merkez Komitesi'nin bu pratiğe doğruzamanda yapmaya karar verdiği çok açıktı. Kitle operasyonunu gerçekleştirmek için aldığımız kışkırtıcı önlemlere rağmen, işçilerin oybirliğiyle onayını aldı.
Soru :Bu sizi kötü niyetlerinizden vazgeçirmedi mi?
Cevap :Bunu söylemek istemiyorum. Tam tersine, biz komplocular, kitlesel operasyonları mümkün olan her şekilde genişletmek ve bunları gerçekleştirmenin provokatif yöntemlerini güçlendirerek, sonunda hain komplo planlarımızın uygulanmasını sağlamak için bu durumu kullandık.
Soru :Emekçi halkın kulaklara, komünist devrimcilere yönelik baskılara duyduğu sempatiyi kullanmayı nasıl başardınız?
Komplocu örgütün belirlediği hedeflere ulaşmak için din adamları ve suçluları mı kullandınız ?
Cevap: Bölgelerde eski kulaklara, Beyaz Muhafızlara ve komünistlere yönelik “baskının sınırlarının” sözde tükendiği dönemde, biz, özellikle komplocular ve ben,din adamları ve suçluları kullanarak, kitlesel operasyonların uzatılması, ve baskı altındaki insanların sayısının artırılması meselesini bir kez daha gündeme getirdik.
Kitlesel operasyonların devam etmesine gerekçe olarak, kırsal kesimdeki kollektif çiftlik unsurlarına, ölçü olarak şehirlerdeki fabrika ve fabrikaların aşırı kirlenmesini gösterdik.Kentteki ve kırsal kesimdeki emekçi halkın buna olan ilgisini ve desteğini kazandık.
Soru: Hükümetin kitlesel operasyonları genişletme kararı almasını sağlayabildiniz mi?
Cevap: Evet. Hükümetin kitlesel operasyonu genişletme ve baskı altındaki insan sayısını artırma kararı vermesini sağladık.
Soru: Hükümeti aldattınız mı?
Cevap: Kesinlikle. Kitlesel operasyonun devam etmesi ve baskı altındakilerin sayısının arttırılması gerekiyordu.Ancak karşı-devrimci unsurların tam olarak örgütleyici, en tehlikeli zirvesine saldırıya hazırlanmak için bu önlemin zaman içinde uzatılması ve gerçek ve doğru bir muhasebenin yapılması gerekiyordu.
Elbette hükümetin komplo planlarımız hakkında hiçbir fikri yoktu ve bu durumda uygulamanın özüne girmeden yalnızca operasyonu sürdürme ihtiyacından yola çıktı.
Bu anlamda elbette biz iktidarı en açık şekilde aldattık..
Soru: Halktan, kitlesel operasyon sırasında Yerel NKVD çalışanlarının sapkınlıklara dair herhangi bir şikayet ortaya çıkmadı mı?
Cevap: Yerel NKVD'nin sıradan çalışanlarının sapkınlıklarıyla ilgili pek çok işaret vardı. Halktan gelen bu tür şikayet daha da artarak devam etti... Ancak bu tepkileri yansıtmaya çalışan hem NKVD'de hem de Merkez Ofisteki NKVD çalışanlarını sürekli olarak tutukladık.
Soru: Yerel çalışanlardan ve halktan gelen tepkileri bastırmayı nasıl başardınız?
Cevap: Tüm liderliğin komplocuların elinde toplandığını akılda tutarak, tepkileri nispeten kolay bir şekilde engellemeyi başardığımız söyleyebilirim..,Kitlesel operasyonlar yoluyla tüm güç tamamen Merkezde komplocuların elinde yoğunlaştı. Birçok NKVD Direktörlüğü de bizim komplo planlarımızdan tamamen haberdar olan komplocular tarafından yönetiliyordu.
Merkez olarak NKVD'nin tüm başkanlarını kitlesel baskıları provokatif bir şekilde uygulamaya ve genişletmeye zorladık. Merkez bu konularda son derece sert ve somut bir liderlik sergiledi.
Özellikle de bu operasyonlar yargısal denetimin dışında ve neredeyse tümden kontrolsüz bir şekilde yürütüldüğü için, onlarda sonunda bu operasyonel çalışmaya uyum sağladılar.
Soru: Sovyet rejiminin cezalandırma politikalarına karşı halkta memnuniyetsizlik yaratmak amacıyla gerçekleştirdiğiniz kitlesel operasyonları uzatmayı başardıktan sonra , sonuç olarak; komplocu örgütün belirlediği hedeflere ulaştınız mı?
Cevap: Evet, kitlesel operasyonları aylarca uzatarak, sonuçta birçok bölgede halkın belirli kesimlerinde Sovyet hükümetinin cezalandırıcı politikaları konusunda yanlış anlamalara ve memnuniyetsizliğe neden olmayı başardık.
Soru: Komplo planlarınızı özellikle hangi alanlarda hayata geçirebildiniz ve bu nasıl ortaya çıktı?
Cevap: Bu esas olarak Ukrayna, Beyaz Rusya, Orta Asya cumhuriyetleri, batıdaLeningrad, Sverdlovsk, Çelyabinsk, Batı Sibirya, Rostov, Ordzhonikidze bölgeleri ve Uzak Doğu Bölgesi için geçerlidir . Bunun ilk sebebi öncelikle dikkatimizin en çok bu bölgelere odaklanmış olmasıdır. İkinci olarak, bu bölgelerin NKVD başkanlarının neredeyse tamamının komplocu olmasıdır.
Tüm bu bölgelerde, esasen masum insanlara yönelik kaba baskı sonucu , bu bölgelerdeki emekçiler arasında Sovyet karşıtı meşru hoşnutsuzluk doğmasına neden oldu.
Soru: Lütfen her bölge üzerinde ayrı ayrı daha ayrıntılı olarak durun ve kasıtlı olarak uygulanan provokatif baskı yöntemleri hakkında bildiğiniz gerçekleri soruşturma makamına bildirin.
Cevap: Ukrayna ile başlayacağım. Ukrayna Sovyet Cumhuriyeti İçişleri Halk Komiserliğine ilk önce Sovyet karşıtı Sağ örgütün bir üyesi olan Leplevsky ve daha sonra işe aldığım komplocu Uspensky başkanlık etti. Leplevsky'nin emri altında kitlesel bir operasyon başladı, Uspensky'i ile devam etti..
Soru:Leplevsky komplo planlarınızın farkında mıydı?
Cevap: Hayır, Leplevsky gerçek komplo planlarımızı pek bilmiyordu. Her halükarda, ben şahsen onu komplocu örgüte dahil etmedim ve provokatif bir operasyon planımız hakkında kendisine bilgi vermedim. Önde gelen komplocuların hiçbiri bana bir komplo için Leplevsky ile temas kurduğunu söylemedi.
Leplevsky, Kitle operasyonunu gerçekleştirirken, NKVD'nin komplocu olmayan diğer şeflerinin çoğu gibi, onu geniş bir cepheye yaydı ve kulaklardan, Beyaz Muhafızlardan, Petliura'dan ve Kadetlerden en kötü niyetli ve aktif örgütçülere neredeyse hiç dokunulmadı. Tüm darbeyi daha az aktif unsurlara ve kısmen de Sovyet rejimine yakın nüfus katmanlarına yoğunlaştırdı.
Soru: Uspensky provokatif kitlesel operasyonlara yönelik komplo planlarınızın farkında mıydı?
Cevap: Evet, Uspensky bizim komplo planlarımızdan tamamen haberdardı ve ben de ona bu konuda bizzat bilgi verdim. Şahsen ben kendisine bu konuda özel görevler verdim. Böylece Uspensky, Leplevsky'nin yıkım pratiğini sürdürmekle kalmadı, aynı zamanda bu pratiği önemli ölçüde genişletti.
Ukrayna'ya geldikten sonra ek "KOTALAR" alan Uspensky, talimatlarım üzerine kendisini eski kulaklar, din adamları ve suçlulara uygulanan baskıyla sınırlamadı, kategoriyi milliyetçileri, eski savaş esirlerini ve diğerlerini içerecek şekilde genişletti.
Hatta SBKP(b)'nin tüm eski üyelerinin baskı altındaki insanlar kategorisine dahil edilmesi konusunda bana ısrar etti. Ancak bunun çok açık ve bariz bir provokasyon olduğu gerekçesiyle sadece bu temelde tutuklama yapmasını yasakladım.
Soru: Provakatif ve yıkıcı kitlesel bir operasyon yürütmenin sonucu ne oldu?
Cevap: Ukrayna'nın bölgelerine yönelik kitlesel operasyonun şiddetinin birçok yönden kışkırtıcı olduğunu ve Sovyet rejimine yakın nüfusun önemli bir bölümünü etkilediğini söylemeliyim.
Bütün bunlar Ukrayna'nın birçok bölgesindeki işçiler arasında şaşkınlığa ve memnuniyetsizliğe neden oldu. Bu memnuniyetsizlik özellikle baskı altındaki ailelerin kaldığı sınır bölgelerinde güçlüydü.
SSCB'nin NKVD'si ve Savcılık, Ukrayna bölgelerinden bu konuda birçok sinyal aldı, ancak kimse onlara hiçbir şekilde tepki vermedi. Bu sinyaller, Tüm Birlik Komünist Partisi (Bolşevikler) Merkez Komitesinden ve hükümetten gizlendi.
Soru: Gerçeklerin farkında mıydınız, halkın hoşnutsuzluğu tam olarak neydi?
Cevap:Tabii ki, bu gerçeklerin tam olarak farkında değilim. Onları sadece Uspensky'nin aktardıklarından biliyordum.
Özellikle Ukrayna'nın sınır bölgelerinde kitlesel operasyonların kışkırtıcı bir şekilde yürütülmesinin bir sonucu olarak, Uspensky'nin sözlerinden sınırın ötesindeki Polonya'ya kaçışların yoğunlaştığını biliyorum. Bastırılanların aileleri, soygun, kundakçılık ve hırsızlığın başladığı kollektif çiftliklerden atılmaya başlandı. Köy konseyleri ve kollektif çiftlik işçilerine karşı birkaç terör eylemi vakası bile vardı. Şikayetler sadece ezilenlerin aileleri tarafından değil, aynı zamanda sıradan kollektif çiftçiler ve hatta parti üyeleri tarafından da yazılmaya başlandı.
Cezalandırma politikasından memnuniyetsizlik o kadar büyüktü ki, yerel parti örgütleri Ukrayna'dan diğer bölgelere bastırılan tüm aile üyelerinin derhal tahliyesi konusunda ısrar etmeye başladı.
Bunlar, genel olarak, Ukrayna'daki kitlesel operasyonların kışkırtıcı davranışlarının sonuçlarıdır.
Belarus'ta yaklaşık olarak aynı sonuçları elde etmeyi başardık.
Kitlesel operasyonlar sırasında, Beyaz Rusya SSR İçişleri Halk Komiserliği B. Berman tarafından yönetildi.
Soru: Berman NKVD komplo örgütünün parçası mıydı?
Cevap: Berman komplocu örgütümüzün bir üyesi değildi, ama ben, Frinovsky ve Velsky 1938'in başında onun Sovyet karşıtı komplocu Yagoda grubunun aktif bir katılımcısı olduğunu biliyorduk.
Berman'ı komplocu örgütümüze dahil etmek gibi bir niyetimiz yoktu.Zaten oldukça riskli bir kişiydi ve tutuklandı. Ancak tutuklamayı erteledik.
Berman, tutuklanmaktan korktuğu için istediğimiz herşeyi yaptı. Ona Beyaz Rusya'nın yoğun bir şekilde kirlendiğini ve Uspensky’nin yaptığı gibi kitlesel operasyonları başlatarak bu temizliğin yapılmasının gerektiğini söyledim. Bu talimatlarım onun için yeterli oldu.
Soru: Peki sonuç nedir?
Cevap: Uspensky örneğini takip eden Berman, "KOTALARDA " sürekli artış talep ederek, milliyetçileri “ bastırılmış kategorisine” soktu, tamamen haksız tutuklamalar gerçekleştirdi ve Belarus'un sınır bölgelerinde aynı hoşnutsuzluğu yarattı ve ezilenlerin ailelerini yerde bıraktı.
Beyaz Rusya sınır bölgelerinin nüfusu arasında Ukrayna'dakinden daha fazla hoşnutsuzluk sinyalinin olduğunu NKVD ve Savcılık farkındaydı.. Hepsi de tepkisiz kaldı. Ve bu durum Tüm Birlik Komünist Partisi (Bolşevikler) Merkez Komitesinden ve hükümetten gizlendi.
Soru :Listelediğiniz diğer bölgelerde durum neydi?
Cevap : İfademde sıraladığım diğer bölgelerde de benzer sonuçlar elde edildi ve toplumun belirli kesimlerinde hoşnutsuzluk yaratmayı başardık.
Aşağıda ifade edeceğim gibi, bu sonuçlar yalnızca büyük ulusal operasyonlar yürütüldüğünde değişiklik gösterdi.
Sadece Uzak Doğu, Donbass ve Orta Asya cumhuriyetlerindeki kitlesel operasyonların sonuçlarını vurgulamakta fayda var.
Soru:Uzak Doğu, Donbass ve Orta Asya cumhuriyetlerindeki provokatif kitlesel operasyonların sonuçlarını vurgulamanın tam olarak neden gerekli olduğunu düşünüyorsunuz?
Cevap : Yıkım ve provokatif kitle operasyonları olasılığı açısından bu alanlara büyük önem verdik.
Parti örgütlerinin zayıf olduğu bu uzak bölgelerde, komplocu örgütün koyduğu görevlerin gerçekleştirilmesinde kışkırtıcı yöntemleri daha kararlı ve daha dikkatli bir şekilde uygulayabileceğimize ve aynı zamanda daha somut sonuçlar elde edebileceğimize inanıyorduk. Operasyonun ustaca yürütülmesi durumunda, Donbass'taki kömür üretimini azaltmanın, Orta Asya'daki ekim ve pamuk hasadını azaltmanın, oradaki nüfus arasında hoşnutsuzluğun artmasına neden olacağını açıkça söyledik.
Sadece bu nedenlerden dolayı, NKVD'deki yardımcım, komplocu Velsky, özel olarak Donbass ve Orta Asya'ya gönderildi ve kitle operasyonunun liderliği ona emanet edildi.
Soru: Velsky'nin gezisinin sonucu ne oldu?
Cevap:Bu şekilde Velsky, Orta Asya cumhuriyetlerinin İçişleri Halk Komiserlerine talimat verdi ve şahsen Orta Asya cumhuriyetlerinde ve Donbass'ta komplo görevlerimizi tamamen yerine getirecek şekilde kitlesel operasyonlar gerçekleştirdi.
Örneğin gerçekleştirdiği operasyon sonucunda Donbass işçileri arasında Sovyet rejiminin cezalandırıcı politikalarından memnuniyetsizlik, iş veriminde büyük düşüş ve kömür üretiminde azalma ortaya çıktı. Orta Asya cumhuriyetlerinde ve özellikle Türkmenistan'da, Velsky tarafından görevlendirilen bir komplocunun başkanlığını yaptığı NKVD, görünüşe göre Kondakov (şu anda soyadını tam olarak hatırlamıyorum), halk arasında büyük bir hoşnutsuzluğa ve huzursuzluğa neden oldu. Ülkeden kaçma eğilimi arttı ve büyük insan gruplarının sınırın ötesine organize bir şekilde geçtiği birçok olay yaşandı.
Soru:Yukarıda, Uzak Doğu’dan üzerinde durulması gerektiğini düşündüğünüz bir grup bölge olarak bahsettiniz. Söyleyin Uzak Doğu’da kışkırtıcı kitlesel operasyonların sonuçları nelerdir?
Cevap: Sadece bu bölgenin önemi nedeniyle değil, Frinovsky Haziran 1938'de Uzak Doğu’ya giderken aldığı komplocu görevler nedeniyle Uzak Doğu’daki kitle operasyonu üzerinde durmanın gerekli olduğunu düşündüm.
Soru: Frinovsky için ne tür komplocu görevler düşünüyorsunuz?
Cevap:O dönemde aklımda sadece eski kulakları, din adamlarını, Beyaz Muhafızları vb. bastırmak için kışkırtıcı bir şekilde kitlesel bir operasyon yürütme görevi vardı.
Soru: Bu Uzak Doğu operasyonu Haziran 1938'de hâlâ tamamlanmamış mıydı?
Cevap: Uzak Doğu henüz tamamlanmıştı, ancak Frinovsky ve ben, Uzak Doğu'ya geldikten sonra, Komünist Parti'nin Uzak Doğuda aşırı kirlenmesi gerekçesi ile bastırılanların "KOTASINI" artırma talebiyle bir telgraf göndermesi gerektiği konusunda anlaştık. . Frinovsky tam da bunu yaptı. Uzak Doğuya vardıktan birkaç gün sonra, 15.000. kişilik ek bir KOTA istedi. Zaten küçük nüfusu olan Uzak Doğu çin bu rakam etkileyiciydi.
Soru: Uzak Doğu’da büyük operasyona neden yeniden başlama ihtiyacı duydunuz?
Cevap: Bunun halk arasında hızla hoşnutsuzluğa neden olabilecek en uygun ve etkili sabotaj şekli olduğuna inanıyorduk.Uzak Doğuda durum o dönemde oldukça gergin olduğundan kitlesel operasyonu provokatif bir şekilde sürdürerek durumu daha da kötüleştirmeye karar verdik.
Soru: Uzak Doğuya yönelik provokatif kitlesel operasyonun sonuçları nelerdir?
Cevap: Frinovsky, Uzak Doğudan dönüşünde bana, Uzak Doğuda Japonlarla olan çatışmanın karmaşık ve akut durumunu dikkate alarak bu operasyonu tamamen komplocuların provokatif planlarına göre gerçekleştirmeyi başardığını bildirdi.
Soru: Soruşturma belirli gerçeklerle ilgileniyor; Frinovsky size Uzak Doğudaki provokatif operasyon hakkında tam olarak ne bildirdi?
Cevap: Frinovsky'ye göre devam eden kitlesel operasyonumuz çok uygun bir zamanda gerçekleşti. Uzak Doğuda Sovyet karşıtı unsurların yaygın bir yenilgiye uğratıldığı izlenimini yaratarak, karşı devrimin ve komplocuların önde gelen ve aktif kadrolarını elinde tutmak için aslında kitlesel operasyonu başarıyla kullanmayı başardığını söyledi.Kitlesel operasyonun tüm darbesini nüfusun bize yakın katmanlarına ve pasif olarak sınıf dışı unsurlara yoğunlaştıran Frinovsky, bir yandan Uzak Doğunun birçok bölgesinde yaşayan halk arasında meşru hoşnutsuzluğa neden oldu, diğer yandan ise karşı devrimin örgütlü ve aktif kadrolarını elinde tuttu.Özellikle gerçekleştirdiği operasyonda resmi açıdan hiçbir kusur bulunmadığıyla övündü. Çoğunluğu yaşlı adamlardan oluşan ve çoğu sırf bu nedenle Çin'e, Mançurya'ya ve Japonya'ya göç etmeyen “Kolçakçıları Kapelevcileri ve Semyonovcuları” ezdiğini .Frinovsky şaka yollu Uzak Doğu operasyonu "yaşlı adamın operasyonu" olarak nitelendirdi.
Soru :Odaklandığınız bölgelere yapılan büyük bir operasyondan bahsediyorsunuz. Peki diğer alanlarda işler daha mı iyiydi ve sabotaj ve provokatif uygulamalarınıza başvurmadınız mı?
Cevap: Diğer alanlarda durum daha iyi değildi.Ancak orada bastırılanların sayısı daha azdı ve bu nedenle provokasyonumuzun sonuçları halk üzerinde o kadar güçlü bir etki yaratmadı.
Genel hatlarıyla, eski kulakları,din adamları ve suçlular ile komünist devrimcileri bastırmaya yönelik provokatif bir kitlesel operasyonun yürütülmesi konusunda her şeyi anlattım. Bunları yalnızca mevcut çok sayıda olguyla belirleyebilir ve tamamlayabilirim, ancak bunlar genel tabloyu değiştirmez.
Soru: Yukarıda, komplocu planlarınızı hayata geçirmek amacıyla, komşu kapitalist ülke kökenli yabancı kişileri (sığınmacılar, siyasi göçmenler vb.) baskı altına almak için kitlesel operasyonları provokatif bir şekilde kullandığınıza değindiniz.
Bu konuyla ilgili ayrıntılı ifade verin.
Cevap: SSCB'deki yabancı istihbarat tabanını yok etmeyi amaçlayan, yabancı kökenli insanları baskı altına almaya yönelik büyük operasyonlar, kulaklara, suçlulara vb. yönelik kitlesel bir operasyonla eş zamanlı olarak gerçekleştirildi.
Doğal olarak biz komplocular bu operasyonları kendi komplo amaçlarımız için kullanmaya çalışmaktan vazgeçemezdik.
Biz de komplocular olarak, bu operasyonları geniş bir cephede, mümkün olduğu kadar çok insanı etkileyecek şekilde yürütmeye karar verdik, özellikle bu operasyonlar için herhangi bir maksimum sınır belirlenmediğinden ve bu nedenle bizim takdirimize bağlı olarak keyfi olarak genişletilebildiği için.
Soru: Bu operasyonları gerçekleştirirken hangi hedefleri takip ettiniz?
Cevap: Bu provokatif operasyonları gerçekleştirerek izlediğimiz hedefler aynı zamanda SSCB'nin bu milletlere mensup nüfusu arasında da hoşnutsuzluk ve huzursuzluk yaratmaktı. Ayrıca bu operasyonları provokatif bir şekilde gerçekleştirerek, Avrupa devletlerinde SSCB'de insanların yalnızca ulusal temelde baskı altına alındığına dair kamuoyu oluşturmak ve bu devletlerden bazılarının protestolarını kışkırtmak istedik.
Tüm bunların, savaş sırasında iktidarı ele geçirmeye odaklanmaya yönelik komplo planlarımızla da örtüştüğünü söylemeliyim, Bunun için bazı ön koşullar yaratıldı.Bu önkoşullar, yalnızca cezalandırıcı değil, aynı zamanda Sovyet hükümetinin ulusal politikalarıyla ilgili bir memnuniyetsizlik ortamının yaratılmasına da yarayacaktı.
Soru:Bu operasyonlar sırasında hedeflediğiniz hain hedeflerinize ulaşabildiniz mi?
Cevap: Evet, bir dereceye kadar komplocular için kulaklara ,din adamları ve suçlulara karşı kitlesel bir operasyon yürütmekten daha büyük bir etkiyle bunu başardık . Bu tür kitlesel operasyonların kışkırtıcı bir şekilde yürütülmesinin bir sonucu olarak, SSCB'nin bastırılmış milliyetlerin nüfusu arasında büyük bir endişe yarattığımızı, bu baskılar sonucu, Sovyet rejiminden memnuniyetsizliği, göçmen eğilimlerini güçlü bir şekilde artırmaya ve savaşı kışkırtmaya yönelik hedeflediklerimizi başardık.
Bütün bu dediklerim her yerde gerçekleşti, ancak özellikle Ukrayna, Beyaz Rusya ve Orta Asya cumhuriyetlerinde, yani özel dikkat gösterdiğimiz bölgelerde geliştirildi.
Ayrıca, bu operasyonların kışkırtıcı bir şekilde yürütülmesinin bir sonucu olarak, Almanya, Polonya, İran, Yunanistan ve diğer ülkelerin hükümetlerinden birçok protesto geldi ve Avrupa ülkelerindeki bazı gazetelerde protesto makaleleri yayınlandı.
Soru:Ne tür protestolardan bahsediyorsunuz? Daha ayrıntılı ifade verin.
Cevap:En şiddetli protestolar İran hükümetinden geldi. İran Vatandaşları üzerindeki baskıyı, SSCB'den İran'a sınır dışı edilmeleri ve İranlıların mülklerine el konulmasını protesto etti. Hatta bu konuyu diğer ülkelerin diplomatik temsilcileriyle ortak bir protesto önerisiyle gündeme getirdiler.
İran'da, SSCB'deki İranlı tebaanın zulümden kurtarılması için, SSCB'de baskı altına alınan İranlıların yararına ülke genelinde para toplamak amacıyla özel bir yardım grubu bile kuruldu.
Ayrıca, İran'da SSCB vatandaşlarına karşı bir dizi misilleme baskısı yapıldı.
Yunan hükümeti, Yunan vatandaşlarının baskı altına alınmasını ve sınır dışı edilmesini protesto etti ve açık bir şekilde Yunanistan'a gitmek isteyen Yunanlılar için Yunanistan'a giriş vizesi vermedi.
Finlandiya hükümeti de Finlilere yönelik tutuklamaları protesto ederek serbest bırakılmaları ve Finlandiya'ya sınır dışı edilmeleri konusunda ısrar etti.
Bireysel yabancı uyrukluların tutuklanması İngiltere, Almanya, Polonya ve Fransa hükümetleri tarafından protesto edildi.
Ayrıca, daha önce de söylediğim gibi, Avrupa basınında bir dizi protesto makalesi yayınlandı ve hatta Sovyetler Birliği'nin dostlarından şaşkınlık ve soruşturmalara neden oldu.
Soru: Yani?
Cevap: Öncelikle Roman Rolland'ı kastediyorum. Özel bir mektup göndererek, Sovyetler Birliği'ne karşı tutumu ne olursa olsun, SSCB'de yabancılara yönelik baskıların yalnızca bu temelde başladığının doğru olup olmadığının açıklanmasını istedi. Bu talebi, yabancı basında bir dizi protesto makalesinin çıkmasına , ardından Avrupa'daki pek çok tanınmış şahsın bu konuda Sovyetler Birliği'nin bir dostu olarak kendisinden bilgi istemesine neden oldu.
Ayrıca Romain Rolland, kişisel olarak tanıdığı ve Sovyet rejimine sempati duyduklarına kefil olduğu tutuklanan bazı kişileri de istedi.
Soru: Bu kitlesel operasyonları hangi provokatif yöntemlerle gerçekleştirerek komplocu hedeflerinize ulaşmayı başardınız?
Cevap:Daha önce de söylediğim gibi, bu operasyonları mümkün olduğunca çok insanı tutuklayarak geniş bir cephede gerçekleştirmeye karar verdik.
NKVD'nin şefleri üzerindeki ana baskımız, komplocu olsun ya da olmasın, onları operasyonlarını her zaman genişletmeye zorlamaya yönelik oldu.
Bu baskının bir sonucu olarak, herhangi bir delile dayanmadan yalnızca bastırılan kişinin (Polonya, Alman, Letonya, Yunan, vb.) ait olduğu milliyetine dair bir belirtiye dayanarak bu baskı yaygınlaştırıldı.
Ancak bu yeterli değildi. Özellikle bazı bölgelerde oldukça yaygın bir fenomen, Polonyalıları, Finlileri, Almanları vb. sınıflandırma uygulamasıydı. Bu Rusları, Ukraynalıları, Belarusluları vb. hayal kırıklığına uğrattı.
Özellikle, Ukrayna, Beyaz Rusya, Türkmenistan gibi cumhuriyetlerin İçişleri Halk Komiserleri ve Sverdlovsk, Leningrad ve Moskova gibi bölgelerin NKVD başkanları bununla ayırt edildi.
Örneğin, Sverdlovsk bölgesinin NKVD'sinin eski başkanı Dmitriev, birçok Ukraynalıyı, Belarusluyu ve hatta Rus'u bastırılmış Polonyalılar, sığınmacılar kategorisine soktu. Her halükarda, tutuklanan her Polonyalı için en az bir düzine Rus, Ukraynalı ve Belaruslu vardı.
Rusların, Ukraynalıların ve Belarusluların sahte belgelere dayanarak Polonyalı yapıldığı birçok vaka oldu.
Aynı uygulama Leningrad'daydı. Zakovski, Finliler yerine SSCB'nin birçok yerli sakinini – Karelyalıları – tutukladı ve onları Finlilere "dönüştürdü".
Uspensky, Polonyalılar kisvesi altında birçok Ukraynalıyı tutukladı, yani onları ulusal kökenlerine göre değil, dinlerine göre aldı. Bu tür gerçekler birçok şekilde çoğaltılabilir. Çoğu bölge için tipiktirler.
Soru: Bu kadar açık ve ağır suç entrikalarını gerçekleştirmeyi nasıl başardınız?
Cevap: Bu tür davaları ele almak için yargı prosedürü aşırı derecede basitleştirildi. Eski kulakların ve suçluların kitlesel operasyonunu içeren davaları değerlendirme prosedüründen daha basit ve hatta daha kontrol edilemezdi. Sonuçta bölgesel komitelerin sekreterlerini içeren yargı troykaları vardı. Bu ulusal ya da sözde "albüm operasyonları" için basitleştirilmiş bir adli prosedürü uygulandı. "Albümdeki" davanın kısa bir açıklaması ve planlanan ceza tedbiri ile bastırılanların listesi, NKVD başkanı ve bölge Savcısı tarafından imzalandı ve daha sonra SSCB NKVD'sine ve Savcılığa onay için Moskova'ya gönderildi. Moskova'da, dava sadece kısa bir albüm referansı temelinde karara bağlandı. Protokol (liste) benim tarafımdan veya NKVD'den Frinovsky ve Savcılıktan Vyshinsky tarafından imzalandı, ardından ceza yürürlüğe girdi ve infaz edilmek üzere NKVD başkanına ve ilgili bölgenin Savcısına bildirildi.
Davaların değerlendirilmesine yönelik bu basitleştirilmiş yargı prosedürü, bizi kontrolden tamamen kurtardı .Yıkıcı, kışkırtıcı, komplocu planlarımızı tam olarak uygulamamızı mümkün kıldı.
Soru: Provokatif planlarınızı hayata geçirmenize olanak sağlayan yalnızca basitleştirilmiş adli prosedür müydü?
Cevap: Bu temel olarak elbette , ceza riski altına girmeden sabotaj yapmamıza olanak sağladı.
Bu son derece basitleştirilmiş yargı prosedürünün bir sonucu olarak, örneğin bölgelerde soruşturma verilerinin tahrif edilmesi, sahtecilik ve aldatma uygulaması yaygın olarak geliştirilmiştir.
Özellikle, komplocu örgütümüzün ya da Yagoda'nın anti-Sovyet grubunun üyelesi olan NKVD'nin şefleri komplocular Uspensky, Vakovsky ve anti-Sovyet grup Yagoda-Dmitriev ve Berman'ın hakim olduğu Ukrayna, Beyaz Rusya, Türkmenistan, Sverdlovsk, Moskova ve Leningrad’ta ayırt edildi. Sahtecilik yaparak ve soruşturma verilerini tahrif ederek, karşı-devrimci suçlarla hiçbir ilgisi olmayan birçok masum insan baskı altına alındı ve nüfusun belirli katmanları arasında geniş bir hoşnutsuzluk tabanı yarattı.
Soru: Açıkça suç teşkil eden bu baskı uygulamasını gerçekleştirirken savcılık makamlarını nasıl aldatmayı başardınız?
Cevap: Burada Savcılığı kasıtlı olarak aldatmaya yönelik iyi düşünülmüş bir planımız olduğunu söyleyemem.
Bölge Cumhuriyetlerinin savcıları ile SSCB Savcılığı, bu dosyaların değerlendirilmesi aşamasında NKVD ile birlikte sorumlu oldukları için, soruşturma verilerinin tahrif edilmesi ve kitlesel kışkırtıcı baskılara karşı herhangi bir soruşturma açamaya gerek göremediler.
Savcı denetiminin ortaya çıkmaması , birçok bölgede ve cumhuriyette Savcılığın halk arasında daha geniş kışkırtıcı baskılar uygulayan çeşitli anti-Sovyet örgütlerin üyeleri tarafından yönetildiği gerçeğiyle açıklanabilir.
Sovyet karşıtı gruplara katılmayan savcıların diğer kısmı, bu konularda NKVD başkanlarıyla tartışmaktan korkuyorlardı. Özellikle de bu konuda merkezden hiçbir talimat almadıkları için önlerine gelen dosyaları ,tüm sahte soruşturma evraklarını herhangi bir gecikmeye neden olmadan ya da itiraz etmeksizin otomatik olarak imzalıyorlardı..
Soru: Savcılığın yerel organlarından bahsediyorsunuz. SSCB Savcılığı bu suç entrikalarını görmedi mi?
Cevap: SSCB savcılığının tüm bu sapkınlıkları gözden kaçırması elbette mümkün değildi.
SSCB Savcılığı'nın ve özellikle SSCB Savcısı Vyshinsky'nin NKVD ile kavga etme korkusuyla ve kitlesel baskılar gerçekleştirme anlamında kendisini daha az "devrimci" göstermeme korkusuyla bu davranışını açıklıyorum.
Ayrıca bu sonuca varıyorum çünkü Vyshinsky bana Savcılık tarafından alınan ve dikkate almadığı onbinlerce şikayeti şahsen defalarca anlattı. Aynı şekilde, tüm operasyonlar dönemi boyunca, Vyshinsky'nin toplu operasyonlara karşı tek bir protesto vakasını hatırlamıyorum, ancak bazı kişilere karşı daha ağır cezalar verilmesinde ısrar ettiği durumlar da vardı.
Kitlesel operasyonlar üzerinde herhangi bir savcılık denetiminin neredeyse yokluğunu ve NKVD'nin eylemlerine karşı hükümete yönelik protestoların yokluğunu yalnızca bu nedenlerle açıklayabilirim.Tekrar ediyorum, biz, komplocular ve özellikle benim, Savcılığı aldatmak için iyi düşünülmüş bir planımız yoktu.
Soru: Tüm kitlesel operasyonlarda baskı altına alınanlardan çok sayıda kişinin kamplarda hapis cezasına çarptırıldığı biliniyor.
Pek çok kişinin sahte materyallere dayanılarak mahkum edildiğini bildiğiniz halde, suç pratiklerinizin açığa çıkmasından korkmadınız mı?
Cevap: Biz ve özellikle ben, suç entrikalarımızın kamptaki mahkumlar tarafından açığa çıkmasından korkmuyorduk. Tüm kamplar sadece NKVD değil, , aynı zamanda komplocularun başında olduğu Gulag'dan da yönetiliyordu. Bu koşullar altında, her zaman uygun önleyici tedbirleri alabildik.
Üstelik bu birliği kamplara gönderirken, bizim de bu konuda özel düşüncelerimiz vardı.
Bu plan baskı altındakileri yeterince kanıtlanmamış materyallere dayanarak kamplara göndererek, onların hoşnutsuzluklarını savaş sırasında ve özellikle iktidarın ele geçirilmesi sırasında kullanmayı düşünmemizdi.
Soru: Kitlesel operasyonlarda düşman çalışması hakkındaki tanıklığınızı başka neler ekleyebilirsiniz?
Cevap: Temel olarak her şeyi anlattım, belki de düşmanımızın kitlesel operasyonlardaki çalışmalarının bazı küçük ayrıntılarını belirtmedim, ancak bunlar suç eylemlerimizin genel resmini değiştirmiyor.
İfade doğru, okudum:- (Yezhov)
Sorgulayan : SSCB NKVD'nin Hukuk soruşturma biriminin araştırmacısı / Devlet Güvenliği Teğmen: Esaulov
_____________________________________________________
Yorumlar
Yorum Gönder